Επιχειρηματικότητα

Οικογενειακές επιχειρήσεις: Νέα Γενιά, Νέες Ιδέες

Δεν είναι λίγες οι φορές που, μέσω του Bizrupt, συναντάμε νέους ανθρώπους οι οποίοι προσπαθούν να εφαρμόσουν τα θέλω και τις ιδέες τους στις οικογενειακές επιχειρήσεις, που έχουν δημιουργηθεί από μια προηγούμενη γενιά. Από αυτούς τους ανθρώπους εισπράττουμε συχνά έναν εκνευρισμό: νιώθουν ότι οι γονείς / συγγενείς τους δεν τους καταλαβαίνουν και δυσκολεύονται να εμπιστευτούν τις ιδέες τους. Θέλοντας να μπούμε λίγο πιο βαθιά σε αυτό το ζήτημα, ζητήσαμε την γνώμη του Αλέξη Κομσέλη, Director του ALBA Hub for Entrepreneurship & Development, που έχει εμπειρία ετών στον σχεδιασμό προγραμμάτων για την υποστήριξη του οικογενειακού επιχειρείν.

Αλέξη, το να μπαίνει ένας νέος άνθρωπος στην οικογενειακή επιχείρηση είναι ευκαιρία ή πρόβλημα;

Το πιο συχνό ερώτημα που θέτει η νεότερη γενιά είναι “Should I stay or should I go?”, με συνοδεία τη μουσική του ομώνυμου τραγουδιού των Clash που άκουγαν πιθανότατα οι γονείς τους. Αυτό δεν είναι βέβαια ελληνικό φαινόμενο ή προνόμιο μιας μικρής μερίδας οικογενειακών επιχειρήσεων. Είναι το βασικότερα θέμα συζήτησης (ή μονόλογου) στις περισσότερες αντίστοιχες επιχειρήσεις του κόσμου.

Η νεότερη γενιά είναι λογικό να θέλει να ακολουθήσει τα όνειρά της, να δημιουργήσει κάτι δικό της, να αφήσει το αποτύπωμα της στον κόσμο. Ένας τρόπος για να γίνει αυτό είναι να εφαρμόσει νέες ιδέες στην οικογενειακή επιχείρηση. Ιδέες που προσθέτουν στην παράδοση της επιχείρησης, χτίζουν σε αυτήν με νέους τρόπους και ενσωματώνοντας νέες τεχνολογίες. Μπορεί ακόμα οι ιδέες της νεότερης γενιάς να δημιουργούν νέα προϊόντα ή υπηρεσίες, ακόμα και να αλλάζουν πλήρως το αντικείμενο της επιχείρησης.

Γιατί όμως δυσκολεύονται να πείσουν τους γονείς; Γιατί οι νέες ιδέες αποτελούν συχνά σημείο τριβής και έντασης;

Είναι ένα σύνθετο θέμα που σχετίζεται με μια σειρά από ζητήματα που διαφέρουν από οικογένεια σε οικογένεια. Σημαντικό ζήτημα, όμως, το οποίο είναι κοινό στις περισσότερες περιπτώσεις είναι ο τρόπος με τον οποίο η νεότερη γενιά παρουσιάζει τις νέες αυτές ιδέες. Παρατηρούμε ότι οι ιδέες παρουσιάζονται ως ιδέες και όχι ως ευκαιρίες. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι δεν έχει γίνει μια πρώτη ανάλυση της ιδέες για να αποτυπωθούν οι ανάγκες των πελατών στους οποίους απευθύνεται και να διερευνηθεί η βιωσιμότητα της.

Η λύση δεν είναι εύκολη, αλλά υπάρχει. Αν η νεότερη γενιά προσεγγίσει τις ιδέες της με εργαλεία και μεθοδολογίες που συναντάμε σε startups, θα μπορέσει να δημιουργήσει μια ολοκληρωμένη πρόταση «επένδυσης» για να εξηγήσει τις ευκαιρίες που φέρνει στην οικογενειακή επιχείρηση. Στο VentureGarden φιλοξενούμε συχνά ιδέες από οικογενειακές επιχειρήσεις. Βοηθάμε τις συμμετέχουσες και τους συμμετέχοντες που προέρχονται από οικογενειακές επιχειρήσεις να χτίσουν την ιδέα τους πάνω στα θεμέλια που έχουν πάρει από την οικογένεια και να συνδιαμορφώσουν το μέλλον της. Εκτός από τα χρήσιμα εργαλεία που μαθαίνουν, έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν και να δικτυωθούν με τους υπόλοιπους συμμετέχοντες που έχουν κοινές επιχειρηματικές ανησυχίες.
Και ποιος ξέρει, αν η απάντηση στο “Should I stay or should I go?” είναι πιο κοντά στο go θα έχουν όλα
τα εφόδια να ξεκινήσουν κάτι δικό τους.”

Αν έχεις κι εσύ μια επιχειρηματική ιδέα την οποία θέλεις να εξερευνήσεις ή ψάχνεις τον τρόπο για να δείξεις στην οικογένειά σου πώς μπορεί να ωφεληθεί από την ιδέα σου, δήλωσε συμμετοχή στον νέο κύκλο του VentureGarden Ηράκλειο, μέχρι και τις 26 Δεκεμβρίου!

To VentureGarden Ηράκλειο υλοποιείται από το Bizrupt σε συνεργασία με το Alba Graduate Business School, The American College of Greece.

ΑΛΛΑ ΝΕΑ